Suntem in 2017 iar pentru marketing, canalele de retele de socializare sunt mai importante ca oricand. Conform statisticilor publicate de Eurostat in februarie 2016, 39% dintre toate companiile inregistrate la nivelul Uniunii Europene foloseau retele de socializare pentru marketing. Acest numar s-a dublat fata de 2013 si continua sa creasca exponential. Pentru ca in Romania social media marketing este inca relativ la inceput de drum, oportunitatile sunt exceptionale pentru afacerile mici si mijlocii. In numeroase domenii de activitate, prezenta de succes pe retelele de socializare te poate pozitiona cu usurinta cativa pasi in fata competitiei.

Engagement pe social media

Retele de socializare – secretul pentru o prezenta de succes: cunoaste-ti audienta

Din multe puncte de vedere social media marketing se indeparteaza de marketingul traditional si de strategiile conventionale. Pentru a avea succes in lumea tot mai competitiva a retelelor sociale este important sa te poti transpune in mintea celor carora te adresezi. Trebuie sa iesi din “sales mode” si sa incerci sa creezi o conexiune solida cu publicul. Desi canalele de retele sociale ofera oportunitati excelente de advertising trebuie inteles faptul ca utilizatorii nu intra pe Facebook sau Twitter pentru a fi bombardati cu reclame.

Inainte de a te gandi cum sa cresti rata de engagement pe retele de socializare, fa-ti timp sa iti cunosti publicul tinta. Iar procesul prin care faci asta se poate reduce, simplu, la doua intrebari:

1 Ce face publicul tinta pe retele sociale – ce ii aduce aici, cat de des folosesc reteaua sociala si ce fac atunci cand sunt prezenti

Cel mai simplu mod de a-ti cunoaste publicul tinta este sa le urmaresti prezenta pe retele de socializare. Alege cateva persoane din fanii paginii tale, sau cei care iti urmaresc contul de twitter si analizeaza-le prezenta online.

Cat de des interactioneaza cu brand-urile pe care le urmaresc? Cat de des posteaza pe propriile conturi?
Nu te poti astepta la un engagement care depaseste rata organica de engagement a publicului tau tinta. Secretul succesului este schimbarea mentalitatii – nu incerca sa-ti scoti audienta din zona de confort ci incearca sa te adaptezi pentru ca brandul tau sa se incadreze in aceasta zona.

Informatiile pe care le obtii facand acest mic exercitiu te vor ajuta sa iti creezi un profil al clientului ideal si sa raspunzi la urmatoarea intrebare.

2 Ce face publicul tinta atunci cand nu este pe retele sociale – care le este categoria sociala, locul de munca, care le sunt pasiunile si cum isi petrec timpul liber

Intrebarea numarul 2 este o intrebare la care nu vei gasi raspuns direct, cel putin nu online. Poti porni insa de la intrebarile la care ai raspuns deja pentru a crea profilul acestor persoane. Spre exemplu, daca posteaza articole despre webdesign este usor de dedus ca lucreaza pentru astfel de companie, sunt freelanceri sau sunt pasionati de webdesign. Daca posteaza des despre calatorii, putem deduce ca sunt pasionati de travel si adventure.

Toate aceste informatii te vor ajuta sa iti construiesti planul de content astfel incat fiecare post pe retele de socializare este gandit pentru publicul tinta. Odata ce iti aliniezi postarile in acest mod engagementul va incepe sa creasca in mod natural.

psihologie engagement social media

Intelege psihologia din spatele problemei: ce face oamenii sa raspunda pe retele de socializare?

Am discutat despre ce trebuie sa faci inainte de aplica strategiile de crestere a engagementului. Acum, cu informatia deja stransa, putem trece deja la actiune. Pe retelele sociale engagementul nu poate fi fortat sau nenatural. Oamenii vor incepe sa raspunda atunci cand postarile rezoneaza cu convingerile, pasiunile si interesele lor.

Intr-o lume plina de lucruri care ne distrag atentia, avem tendinta sa sortam informatia importanta dintr-o privire. Pentru advertiseri si experti social media asta inseamna ca ai la dispozitie doar o secunda sa convingi publicul tinta ca ceea ce oferi merita atentie. Aici intervine psihologia pentru a raspunde la intrebarea importanta: ce fac oamenii sa raspunda pe retele de socializare.

1 Recenziile – dovada sociala

Dovada sociala ca produsul sau serviciul oferit este valorors functioneaza acolo unde reclama clasica da gres. Un brand care aduce povesti de succes ale clientilor ca dovada a valorii produsului sau serviciului sau este automat mult mai credibil decat unul care vorbeste despre sine la superlativ.
Cel mai bun mod de a aduce dovada sociala in atentia utilizatorilor este user generated content. Primul pas este sa gasesti utilizatori care sa creeze continutul pentru tine, acestia se vor inscrie in urmatoarele categorii:

  • Experti
  • Vedete
  • Clienti
  • Categorii intregi de persoane ( sondaje de opinie, statistici, etc)
  • Prieteni ( prin campanii in care te adresezi prietenilor celor care sunt deja fani ai paginii si implicit ai brandului)

Dupa ce gasesti aceste categorii de utilizatori care sa realizeze continut pentru tine, trebuie doar sa dai share. Engagementul creste pe de-o parte pentru ca ai si expunerea postarii contentului pe profilul celui care l-a realizat, pe de alta parte pentru ca sugereaza incredere si se indeparteaza de “lauda de sine” deloc apreciata.

2 Atitudinea pozitiva inspira incredere

Nu incerca sa iti pacalesti utilizatorii cu povesti de groaza si clickbaits. Este adevarat ca aceste strategii dau rezultate, dar atrag un public care s-ar putea sa nu fie potrivit pentru cresterea brandului tau pe termen lung. Oamenii raspund mult mai puternic la emotie pozitiva pe retele sociale. Incearca sa iti schimbi focusul de la problema la rezolvarea ei. Atitudinea pozitiva se traduce prin continut care inspira, face utilizatorul sa zambeasca sau ii prezinta o noua perspectiva. Gandeste in termeni de butoanele de apreciere de pe facebook, de la utilizatori vrei inimioare, like-uri, butonul wow.

3 Ofera plus valoare

Se vorbeste mult despre importanta calitatii continutului pe care il creezi pentru retelele sociale. Nu este de ajuns sa creezi imagini si sa realizezi bloguri pentru postarile pe retelele sociale. Tot ceea ce faci trebuie sa fie mai bun, mai lung, mai frumos decat ceea ce ofera competitia. In caz contrar, te pierzi in zgomotul de fundal.

Pentru inceput e posibil sa ti sa para o pierdere de timp sa petreci 4 ore pentru a scrie un articol sau sa platesti 100 de lei unui content writer de calitate cand poti crea continut in 30 de minute sau cu 10 lei. Pune-ti insa intrebarea simpla: ce se va intampla cu continutul care nu ofera plus valoare odata ce este gata? Daca faci 10 de astfel de bucati de continut, vei pierde 100 de lei, sau 5 ore din timpul tau fara nici un rezultant. Cand vine vorba de retele de socializare si marketing online ROI-ul trebuie gandit pe termen lung pentru a iti face o idee clara in legatura cu cea mai buna strategie

4 Creeaza entuziasm, fa-ti publicul tinta “complice”

Atunci cand brandul tau ia decizii precum design-ul unui nou produs, schimbarea sediului sau chiar viitoare campanii, implica-ti publicul tinta. Intreaba-i ce parere au, cere-le idei, realizeaza sondaje de opinie si premiaza cele mai bune idei. Creeaza impresia ca fanii tai au acces “backstage”, concentreaza-te pe a oferii detalii legate de modul in care brand-ul tau functioneaza care le dau utilizatorilor senzatia de “exclusivitate”.

5 Creeaza o conexiune cu publicul

Ce inseamna engagement? Implicare. Cel mai bun mod de a crea engagement pe retelele de socializare este crearea unei conexiuni cu publicul tinta. Fa-i sa simta ca pararea lor conteaza pentru brandul tau, cu alte cuvinte fidelizeaza-i. Acest conceput nu este unul de loc simplu, este nevoie de mult timp, de continut de calitate, plus valoare, promotii speciale si campanii de implicare a fanilor.

Pin It on Pinterest

Share This