Vreau sa incep prin a clarifica scopul articolului. Vei invata cum sa iti faci un Audit Seo de “suprafata”, o varianta mult simplificata a ceea ce ar putea sa-ti ofere o echipa de experti. Scopul acestui audit nu este acela de a-ti optimiza fara ajutor website-ul, ci de a identifica exact cat de important este sa obtii acest ajutor. Cu alte cuvinte, iti faci o idee clara cand si cat buget ar trebui sa aloci unei agentii care se ocupa de SEO.

Putem simplifica intregul proces cu cateva afirmatii general valabile:

  • da, ai cu siguranta nevoie de SEO
  • sansele sa ai un site perfect din punct de vedere SEO fara ajutor si fara cunostinte in domeniu sunt practic 0
  • multi asa zisi “experti SEO” se bazeaza pe faptul ca webmasterii nu au idee despre domeniu si fac analize incorecte sau superficiale

In momentul in care iti faci o analiza SEO, fie ea si la nivel de incepator, esti mult mai bine pregatit/a sa discuti cu agentia de SEO cu care vei colabora. Atunci cand intelegi unde se duc banii tai, iei decizii mult mai intelepte in ceea ce priveste raportul pret-calitate.

De ce tool-uri ai nevoie pentru un audit SEO de 10 minute?

Discutam in principal despre tool-uri gratuite sau cu trial version gratuit. Daca nu ai nici o intentie sa transformi auditul SEO intr-o afacere, evident nu iti va surade ideea de a cheltui cel putin 100-200 dolari pe luna pe instrumentele pe care le foloseste o agentie.

Din fericire, te poti folosi de variante gratuite.
Astfel, ai nevoie de:

  • SEMRush -> analiza a traficului, cuvintelor cheie si principalior competitori;
  • Moz toolbar -> iti arata PA (Page Authority) si DA (Domain Authority) pentru domeniul tau, dar si al competitorilor. In functie de aceste cifre, iti dai seama unde te situezi pe nisa ta din punct de vedere SEO;
  • Moz Open Site Explorer -> te ajuta sa faci o analiza a profilului de link-uri dofollow dar si nofollow atat pentru tine cat si, comparativ, pentru competitori;
  • Ahrefs Cont Gratuit -> ofera Site Explorer, Content Explorer, Keyword Explorer si numeroase alte tool-uri indispensabile pentru o analiza SEO;
  • Google Search Console -> verifici cum stai la capitolul indexare, daca exista erori descoperite de crawleri dar si care sunt cuvintele cheie pentru care ranchezi.

Lista poate sa continue dar scopul articolului de astazi este sa te ajute sa iti faci o idee asupra volumului de munca de care are nevoie site-ul tau.

Cu ce incepi cand vrei sa iti faci singur analiza SEO

Am stabilit de la inceput ca nu vei pierde mai mult de 10 minute. Bineinteles, perceptia de timp este una subiectiva, 10 minute pentru noi pot insemna 100 pentru tine – ideea este ca nu vei pierde mai mult timp decat esti dispus/a sa acorzi acestui experiment.

Incepem printr-un test rapid – daca la intrebarea aceasta raspunsul este nu, site-ul tau are nevoie neaparata de SEO:
Atunci cand cauti pe google brand si brand + locatie, site-ul tau apare pe locul 1 in cautari?

Daca nu apari pe primul loc, este important sa rezolvi rapid situatia pentru ca asta iti poate afecta serios business-ul.

In cazul in care totul este in regula, poti trece mai departe la scurta analiza pe pasi.

Vom presupune ca ai deja idee care sunt cuvintele cheie pe care ar trebui sa ranchezi. Daca nu, poti afla usor folosindu-te de cateva tool-uri precum Google Keyword Planner sau KeywordTool.

Pasul 1

Audit SEO semrush

Incepi prin a-ti verifica domeniul cu ajutorul SEMRush. Vei obtine cateva informatii cruciale -> trafic organic si platit, cuvinte cheie si principalii 5 competitori.

Dupa acest pas, ar trebui sa iti poti raspunde la urmatoarele intrebari:

    •  Ce volum de cautare ai?
    •  Evolutia generala este una ascendenta, statica sau descendenta?
    •  Cate dintre cuvintele cheie importante apar in primele rezultate ( sau sunt aproape de a aparea in primele rezultate)?
    •  Cuvintele cheie pentru care ranchezi sunt relevante?

Tot in acest pas, foloseste pentru comparatie Google Search Console. Noteaza-ti principalele cuvinte cheie si principalii competitori. Vei avea nevoie de ele mai departe. Cat esti aici noteaza-ti si daca starea de indexare a site-ului este una normala si nu exista erori.

Pasul 2

audit seo MOZBar

Instaleaza-ti MOZ Tooblabar. Cu toolbar-ul activat si instalat in browser, vei face doua verificari importante, prima on page, cea de-a doua in motorul de cautare.
Pe pagina ta principala, verifica DA si PA, structura SEO – titlu, meta descriptions, H1 si viteza de incarcare apoi verifica rapid link metrics (aici vom intra mai in detaliu in pasii urmatori)

audit seo mozbar 2

Deschide google intr-un nou tab si cauta cuvantul cheie principal de maxima relevanta pentru site-ul tau. Cu MozToolbar activat, vei putea vedea ce DA si PA au competitorii tai, dar si cate link-uri (astfel iti vei face o idee unde trebuie sa ajungi ca profil de link-uri pentru a te lupta cu primele locuri)

Pasul 3

analiza SEO open site explorer

Mai departe, te vei folosi tot de MOZ si un alt tool de-al lor: Open Site explorer. Ai identificat competitorii principali in pasul 1 si in pasul 2 ti-ai facut o idee cate link-uri au acestia. Cu Open Site Explorer vei vedea de unde au obtinut link-urile acestea pentru ca pe viitor sa incerci sa le copiezi strategia.

Compara datele cu analiza Ahrefs.

Privind profilul de link-uri al competitorilor vei intelege de ce efort este nevoie pentru ca o campanie de SEO sa te aduca acolo unde iti doresti.

Pasul 4

Analiza SEO keyword tool

Ai vazut unde te afli si care este competitia. Urmeaza sa iti analizezi rapid potentialul de crestere.
Daca in primii pasi ai descoperit ca ranchezi pe cuvinte cheie principale cu competitie mare, nu ai motive sa te descurajezi. Poti gasi un workaround la aceasta problema punand la punct o strategie solida bazata pe longtail keywords.

Pentru a identifica potentialul unor alte cuvinte cheie pe care inca nu ranchezi, vei folosi Keyword Tool si Keyword Planner.
Incepi cu KeywordTool introducand cuvantul cheie principal. Vei obtine o lista de cuvinte cheie sugerate care contin cuvantul folosit de tine.
Noteaza-ti doar long tail keywords, formate din 3 sau mai multe cuvinte.

Dupa ce ai terminat lista, deschide Google Keyword Planner.
Aici iti vei face o idee care este competitia pe cuvintele cheie longtail si cat te-ar costa campanii de adwords daca ai alege sa mergi in aceasta directie.

analiza SEO google

Felicitari, ai reusit sa iti faci o idee a situatiei site-ului tau din punct de vedere SEO. Nu am intrat in detalii tehnice care tin de cunostinte mai avansate. Acum, ar trebui sa ai informatiile necesare care sa te convinga daca merita sau nu sa apelezi la o agentie specializata pe servicii SEO.

Pin It on Pinterest

Share This